bibidenhaan.reismee.nl

Toeristje spelen

Lief openbaar dagboek,

Daar gaan we weer, tijd voor een nieuw verhaal. Want ik heb weer veel nieuwe dingen gedaan en gezien. Nadat ik terugkwam van de Great Ocean Road (ojaaaa daar waren we gebleven!) een paar lastige momenten gehad. Was het op sommige punten niet helemaal eens met mijn taken, dus daar een gesprek over gehad. Dan is het ineens heel erg lastig om je verhaal te doen in een andere taal. Uiteindelijk in groep 8-Engels geprobeerd duidelijk te maken waar ik mee zat, maar gelukkig is dat wel overgekomen. En het heeft geholpen. Ik breng meer tijd met de kinderen door dan ik daarvoor deed, met name met Emily. In de anderhalve maand dat ik hier alweer werkte had ik haar maar één keer alleen van de crèche opgehaald. Sinds het gesprek vorige week inmiddels nog drie keer. En dan na het ophalen heb ik gewoon even wat tijd met haar alleen. Om leuke dingen te doen, om elkaar nu eindelijk eens wat beter te leren kennen. Puzzelen, tekenen, milkshake drinken in het café hier om de hoek, boekjes lezen, naar de speeltuin, naar het park, haar in bad doen. Allemaal dingen die andere au pairs waarschijnlijk vanaf dag één doen, maar ik kan het nu eindelijk ook doen. En dat was toch de reden dat ik au pair wilde zijn!

Nu wat er gebeurd is als toerist. Vorige week maandag heerlijk even naar het strand van St Kilda geweest. Mijn vrije dag, en ik had gezien dat het 27 graden zou worden. Je weet hier maar nooit wanneer het de laatste mooie dag van de zomer is, dus ik probeer er zoveel mogelijk van te genieten. En dat heb ik die dag zeker gedaan. Samen met Tanja drankje gedaan op de pier van St Kilda, een verdwaalde pinguïn gezien, over het strand gelopen, gezwommen in zee, en heel veel van de zon genoten. Tanja moest eerder weg, dus ik ben nog lekker gebleven om nóg meer van de zon te genieten.

De dag erna ben ik met Luka naar 21 Jump Street geweest, een film in de Gold Class. Whoehoeeeee. Hartstikke chic! Duurde even voordat we wisten hoe die stoelen eigenlijk werken, maar uiteindelijk zaten we lekker achterover de film te kijken. Leuke film, maar vooral de hele ervaring in de Gold Class erg leuk. Was nog een cadeautje van Meg & Steve, toen ik een hele tijd geleden een weekend heel veel gewerkt heb. Meg was toen een weekend in Sydney en Steve ging daar ook naartoe om haar te verrassen. Dus dat had ik nog tegoed :)

Vorige week woensdag week een vrije dag. Lekker gewinkeld en daarna met Tanja geluncht. Naar de State Library of Victoria geweest. Dan denk je, nou ja een bibliotheek.. Maar wauw, wat voor een.. Echt een geweldig gebouw als je daar binnen komt. Voor een kleine sfeerimpressie, zie de foto's! Vervolgens de toeristische tour voortgezet naar de Old Treasury Building. Was wel leuk om even binnen te zijn, maar niet het hoogtepunt van de dag. Aan het einde van de middag nog een drankje gedaan met een andere Luca, een Duitse. Prima dagje zo :)

Toen donderdag maar eens een beetje sportief gedaan, weer eens een stukje gezwommen. Behoorlijk kapot achteraf, maar werd wel eens tijd om mezelf een beetje uit te putten. Conditie is weer ver te zoeken haha.

Vrijdag weer een nieuw iemand ontmoet, Betsy, Amerikaanse, au pair in Toorak, waar de mensen met geld wonen. Gezellige ochtend en middag gehad, eerst even een koffie gedronken ergens, toen naar het Melbourne Museum, en tot slot naar het Tourist Centre om nog even de toerist uit te hangen en allemaal foldertjes te verzamelen van dingen die ik misschien nog wil doen of zien.

Het weekend was niet al te bijzonder. Vreemd dat ik juist doordeweeks er op uit moet gaan, terwijl bijna iedereen dat natuurlijk in het weekend doet. Maar ja, dan ben ik aan het werk. Vaak wel tijdje om er even tussenuit te knijpen, maar toch anders dan anderen.

Maandag vroeg Tanja of ik 's avonds meewilde gaan met bowlen. Ik kende de anderen niet, maar juist daarom wel zin om weer eens wat nieuwe mensen te leren kennen. En het was inderdaad erg gezellig. Behalve Tanja en ik met Sarah, David (allebei Duits), Annie (Zweeds) en Colin (Canadees). Daar hebben we ons een paar uurtjes vermaakt met bowlen en karaoke. Was maar goed dat de muren geluidsdicht waren :) Ik denk dat het aan de kwaliteit van de microfoons lag!

Afgelopen dinsdag op het laatste moment een trip naar Phillip Island geboekt voor woensdag. Dus daar ben ik gisteren geweest, weer een dagje genieten van het mooie Australië en weer nieuwe mensen leren kennen. Met name met Stine uit Denemarken en Franziska uit Duitsland opgetrokken deze dag. De trip begon in het Yarra Bend Park, niet ver van de stad. Hier woont een enorme kolonie vleermuizen. En als ik zeg enorm, bedoel ik ook enorm. Overal waar je keek hingen de vleermuizen ondersteboven in de boom. Geen kleintjes trouwens, als ze hun vleugels spreiden, zijn ze een meter breed. Bijzonder om te zien, al moet ik zeggen dat ik koala's of kangoeroes toch leuker vind! Daarna lunchen aan de oever van een leuk meertje en toen op naar een wildlife park, Maru Koala & Animal Park. Met de Great Ocean Road & Grampians tour ook al in een wildlife park geweest, maar deze was eigenlijk nog leuker. Meer een soort kinderboerderij, maar dan niet met kippen en koeien, maar kangoeroes, koala's, wallabies, Tasmaanse duivels, emoes, kookaburra's en alles wat maar Australisch is. Ook hier mocht je de dieren voeren, met name de kangoeroes en wallabies eten echt uit je hand, zo schattig. Na het wildlife park gingen we dan echt naar Phillip Island. Helaas sloegen we het bezoek aan de Chocolat Factory over, wegens tijdgebrek. Beetje jammer.. Maar op naar Woolamai Beach, een prachtig strand aan de oostkust van Phillip Island. Daar even een tijdje genieten van de oceaan, en natuurlijk de surfers in de oceaan :) Vervolgens richting de westkust van het eiland naar The Nobbies, een informatiecentrum waar we niet naar binnen zijn geweest. Maar wel van de omgeving daar kunnen genieten. Een paar pinguïns gespot, helaas geen zeehonden, die waren te ver weg. Daarna op weg naar Cowes, waar we met de hele groep pizza gegeten hebben op een heel mooi uitkijkpunt over de oceaan. Prachtig weer, dus het was echt genieten. Nog meer genieten toen vlak voor vertrek de zon onderging. WAUW! En toen was het op naar de Penguin Parade, het visitekaartje van Phillip Island. Enorm toeristisch, maar inderdaad heel leuk om te zien. Na zonsondergang gaan de pinguins terug van zee naar hun nest. Ze moeten dan een stuk strand oversteken, en dat is het spannendste stukje in de dag van de pinguin. Op het strand vallen ze namelijk erg op. Dus in groepjes komen ze uit het water en proberen ze zo snel mogelijk het strand over te steken. De pinguin hier op Phillip Island is de kleinste soort pinguin die er is, zo'n 35 cm groot. Je kan goed zien hoe bang ze zijn. Een grote groep meeuwen op het strand kon er zonder al te veel moeite voor zorgen dat sommige groepen pinguins zo'n vijf pogingen nodig hadden om het gras te bereiken. Door een kleine beweging van de meeuw, schrokken de pinguins zo erg dat ze snel weer terug de zee in gingen. En vervolgens probeerden ze het weer opnieuw. Een heel schattig gezicht om al die pinguins uit het water te zien komen. Vervolgens kun je ze verderop ook zien lopen. Nadat ze het strand gepasseerd hebben, gaan ze er vaak in hele kleine groepjes of soms alleen vandoor. Ze waggelen dan onder de bruggen door die gemaakt zijn om alle toeristen op afstand te houden. Vervolgens een enorm gesnater om even na te kletsen over de reis of iets dergelijks. Een hele bijzondere ervaring, al die mensen die op die kleine beestjes afkomen. Maar ik begrijp het wel, want het is wel echt heel leuk om te zien. Zeker blij dat ik er ben geweest. Al met al weer een geslaagd tripje!

Vandaag ook weer even de toerist gespeeld. Eerst naar de Shrine of Remembrance geweest, een monument voor alle Australische militairen die hebben gediend in de Eerste en Tweede Wereldoorlog. Moeilijk om het gebouw te omschrijven, maar aan de bovenkant een soort piramidevorm. Op het 11e uur van de 11e dag van de 11e maand schijnt het licht precies door de opening aan de bovenkant. Dit is de tijd dat in 1918 de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd. Erg indrukwekkend en hele vriendelijke mensen, die me met alle liefde van alles wilde vertellen. Na hier een tijdje te hebben rondgelopen naar de Eureka Tower gegaan met nu wel echt de intentie om ook daadwerkelijk naar boven te gaan. En dat heb ik inderdaad gedaan. Op naar het Skydeck op de 88e verdieping van de toren, op zo'n 300 meter hoogte. De eerste uitdaging is natuurlijk boven komen. Nou dat is vrij simpel, in 38 seconden ben je van begane grond op de 88e verdieping, 9 meter per seconde! Eenmaal boven een mooi uitzicht over de stad, je kan helemaal rondlopen dus heel veel zien. Op een gegeven moment keek ik naar de persoon naast me, was het Franziska die ik de dag ervoor op de trip naar Phillip Island had ontmoet. Wat is Australië toch klein... Hmm, niet echt, maar wel heel toevallig dat je daar precies op hetzelfde moment bent. Vervolgens samen van het uitzicht genoten en verder de rest van de dag samen doorgebracht. Eerst naar Docklands, even wat gegeten, maar verder niet heel bijzonder. Toen door naar Fitzroy, om de grafittimuren eens op te zoeken. Wel een aantal mooie gevonden, maar ik denk dat er nog mooiere bestaat dan die wij nu gezien hebben. Tot slot nog even lekker genoten van de zon op Federation Square, heeeeeeerlijk. En toen was ik weer thuis en typte ik een beknopt verhaaltje :)

Zoals misschien wel opvalt ben ik de afgelopen twee weken best veel vrij geweest. Dat is alvast ter compensatie van het paasweekend, waarin Steve, Meg en Emily naar Sydney gaan en ik hier achterblijf met de tweeling. Wel krijg ik hulp van Megs moeder. Maar echt veel tijd voor mezelf zal er die dagen niet inzitten waarschijnlijk!

Dan nog even wat over de toekomstplannen hier. Van 25 april tot 9 mei ga ik op vakantie met de familie naar Port Douglas. Ik zou zeggen google het even en word jaloers :) Verder ben ik stiekem al veel aan het nadenken over wat ik na mijn au pair tijd hier wil. Eerst had ik het idee om voor de resterende 4 maanden een andere familie ergens anders te zoeken, maar ik kwam er al vrij snel achter dat ik meer wil zien van Australië. En door alle verhalen van andere reizigers weet ik dat ik ook echt door Australië en waarschijnlijk ook wel Nieuw-Zeeland wil reizen. Hoe het er precies uit gaat zien weet ik nog niet, maar door verhalen van anderen begin ik maar met een lijstje van plaatsen die ik gezien moet hebben. Rondreizen, misschien een tijdje (maandje ofzo) ergens wonen en tot die tijd gewoon erover blijven dromen :)

Nou ik heb het weer kort gehouden al zeg ik het zelf.. De foto's volgen nog in het album Melbourne maart 2012.

Liefs,

Bibi

Reacties

Reacties

ikke

leuk verhaaltje, mag de volgende x wel uitebreider hahahaha :p

Hugo

Even Port Douglas gegoogeld. Wow, dat is echt iets om naar uit te kijken. Misschien regel ik wel wat met Pa den Haan. Kunnen we met het jachtje die kant op... Mooi verhaal weer meissie. Dankjewel voor de update!

Simone

Leuk om weer even mee te lezen. Geniet er nog maar van.

iva

supervet!!!!!
xxxxxxxxxxx
klein zusje

Aniek

Weer super leuk! Heb je toevallig geen plekje over in je koffer naar e vakantie paradijs? :). X

Annette Rolloos

Hoi Bibi,leuk dat je zoveel verschillende mensen ontmoet! En allemaal met hetzelfde doel: zoveel mogelijk van Australie zien. Wat zullen jullie elkaar een hoop te vertellen hebben. Heel veel plezier nog daar. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active